Pracujete jako profesionál, laický pečovatel nebo dobrovolník s lidmi, kteří jsou postiženi Alzheimerovou chorobou (AD) ? Je-li Vaše odpověď ANO, jistě Vám přijde vhod několik užitečných rad.
- Buďte v kontaktu s očima a přistupujte zpředu.
- Buďte trpělivý a nápomocní, ukažte svůj zájem.
- Chovejte se ke klientovi s důstojností a respektem.
- Čekejte trpělivě na reakci či odpověď.
- Dovolte klientům, aby se s Vámi cítili příjemně, ujišťujte je, že vše v pořádku.
- Dejte klientovi čas, aby mohl věc pochopit, netlačte na něho.
- Jestliže nemocný reaguje negativně či nervózně, nezačínejte spor a vyhněte se domluvám.
- Ke klientovi s AD přistupujte vždy otevřeně, přátelsky a laskavě.
- Mluvte klidně, nižším tónem hlasu, pomalu, ale ne monotónně. Vysoký tón vyvolává úzkost a napětí.
- Místo zájmen používejte jména věcí a lidí.
- Nekritizujte, neopravujte, nehádejte se.
- Nepoužívejte přenesená slova.
- Nešetřete komplimenty.
- Nejlepší je, vždy, když se setkáte, představit se a naznačit i dalšími prostředky, kdo jste.
- Na začátku rozhovoru oslovte vždy klienta jménem.
- Nacházejte význam ve všem co dělá a říká, nebo si buďte alespoň vědomi, že v tom nějaký význam je.
- Nenuťte nemocného, aby řekl to správné slovo, jestli rozumíte, co tím myslí, nechte ho při tom.
- Opakujte informace nebo otázky.
- Pamatujte, že člověk s AD je schopen rozumět řeči Vašeho těla, Vaší náladě a upřímnosti. Nikdy nepředpokládejte, že nerozumí tomu, co se říká kolem něho.
- Používejte hojně jemné dotyk, držení za ruku, ale ne dříve, než se ujistíte, že máte svolení proniknout do jeho osobního prostoru.
- Potřebuje-li naslouchátko, přimějte ho, ať ho nosí, stejně tak i brýle.
- Přízvuk dávejte na nejdůležitější slovo ve větě.
- Používejte více pozitiv než negativ.
- Přesvědčte klienta, že je možné komunikovat i neverbálně.
- Při rozhovoru eliminujte hluk a přílišný pohyb.
- Řekněte vždy klientovi, co s ním budete dělat.
- Stěny pokoje AD pacienta zdobte fotografiemi jeho rodiny.
- Snažte se mu napovědět tam, kde mu chybí slova.
- To, co říkáte, podporujte vhodnými gesty. Užívejte krátkých a jednoduchých vět, vždy na jedno téma.
- Vyhněte se otázkám.
- Ve všem, co děláte se snažte posílit jeho sebeúctu a sebedůvěru.
- Využijte zbývajících dovedností a pochopte, že schopnost být zdvořilí může být vinou AD skryta.
Nezapomeňte, že zde jsou důležité pocity, ne fakta.